Skip links
Een doorbraak in de landmeetkunde

Drone mapping voor de infra: de nieuwe standaard?

In de wereld van infrastructuurprojecten draait alles om snelheid, veiligheid en precisie. Waar de traditionele inmeting vaak weken of zelfs maanden in beslag nam – met alle risico’s van dien – biedt drone mapping een revolutionair alternatief. Bij steeds meer infra-partijen is onze dienstverlening de norm: inmeten met drones, uitgevoerd met LiDAR en fotogrammetrie, levert een ongeëvenaarde combinatie van efficiëntie, veiligheid en nauwkeurigheid.

8 mei, 2025

5 minuten leestijd

8 mei, 2025

5 minuten leestijd

Waarom kiezen voor drone mapping in de infra?

Snelheid:

Een traject van meerdere kilometers wordt binnen enkele uren gevlogen, waarna de verwerking en het tekenwerk op kantoor plaatsvindt. Oplevering van dit soort projecten – die vroeger maanden in beslag namen – duren bij ons enkele weken.

Veiligheid:

Werken langs (drukke N-)wegen brengt grote risico’s met zich mee. Door het gevaar kunnen sommige metingen niet eens uitgevoerd worden. Drone mapping elimineert die risico’s vrijwel volledig: geen landmeters meer op of naast de weg, geen afsluitingen nodig, en minimale impact op het verkeer.

Nauwkeurigheid:

Met behulp van LiDAR en fotogrammetrie ontstaan nauwkeurige 3D-puntenwolken en orthofoto’s, waarmee objecten tot op detailniveau in kaart worden gebracht. Van belijning tot vangrails, van stoepen tot afwateringskanten – alles wordt exact vastgelegd.

Betaalbaarheid:

Door de efficiënte manier van inwinnen en de verscheidenheid van nuttige bestanden die daar uit voortvloeien, zijn wij ook op de tekenkamer veel effectiever dan andere meetmethodes. Hierdoor hebben wij minder tijd nodig en dat scheelt in de kosten.

Waarom andere (traditionele) meetmethodes niet werken?

Bovenstaande voordelen zijn vooral toegespitst op waarom drone mapping is aan te raden voor infra projecten. Maar waarom zijn andere meetmethodes niet toereikend voor dit soort vraagstukken? We zullen deze hieronder uitlichten:

De traditionele landmeter:

Met GPS of total station, bij het gebruik van deze apparaten zijn de grootste nadelen snelheid en veiligheid. Uiteraard is een tekening of 3d-model van een project, ingemeten met GPS of total station, een prima (minimale) onderlegger voor een ontwerp of een berekening. Maar de complexiteit en gevaar van dit soort metingen – denk bijvoorbeeld aan het inmeten van een drukke rotonde – zijn gewoon niet meer van deze tijd. Daarnaast missen deze apparaten de kracht van het visuele plaatje dat een drone wel altijd te bieden heeft.

Traag, onvolledig, onveilig, geen visueel component

De (statische) 3d-laserscanner:

Deze apparaten hebben als voordeel dat ze de omgeving scannen waar de operator doorheen loopt. Echter, voor een volledige scan dient men wel langs de weg te lopen, met alle gevaar van dien. Daarom hebben complexe projecten vaak een onvolledige scan. Daarnaast is het maken van een orthpohoto niet mogelijk, dit bestand gebruiken wij veel om wegen e.o. in te tekenen. En klanten gebruiken dit bestand bijv. voor interne communicatie, inspectie, nulopname etc. Tot slot is het inscannen van een traject erg tijdrovend, naar schatting 5 tot 10x langer dan met de drone. En daarna moet het tekenwerk nog beginnen, met kwalitatief mindere datasets.

Onveilig, geen orthophoto, risico op onvolledige scan

Before
After

Bereik van een drone scan vs. mobile mapping

Mobile mapping:

De 3d-laserscan vanaf de auto is sinds jaar en dag een veel gebruikte tool in deze branche. Ze kunnen op de weg rijden en leveren een volledige pointcloud van een traject. Toch mist deze meetmethode twee essentiële zaken: de scan is vooral gericht op de weg, met enige overlap buiten de weg. Maar de meeste infraprojecten richten zich niet alleen op de weg; de complete omgeving doet mee. Soms tot wel honderd meter (of meer) buiten de weg. Dat mist mobile scanning. Het tweede punt is dat ook deze meetmethode geen (of een onvolledige) orthophoto maakt van een project.

Te weinig bereik voor een volledige scan, geen orthophoto

Before
After

Bereik van een drone scan vs. mobile mapping

Before
After

Aerial mapping vs. Drone mapping (orthophoto)

Aerial mapping vanuit een vliegtuig:

Deze meetmethode komt het meest in de buurt van drone mapping, maar simpel gezegd mist deze techniek de scherpte om een volledige tekening uit op te bouwen. Waar drones makkelijk op 30 meter boven de grond kunnen zweven, zijn vliegtuigen vaak gebonden aan honderden meters. Het detailniveau van een meting is dan te karig. Wij tekenen bijvoorbeeld putdeksels of verhardingssoorten in vanuit een drone dataset, dat is niet mogelijk met een vliegtuig meting.

Mist scherpte, kan verscholen/kleine details niet vastleggen

  Drone Landmeter Statische scanner Mobile mapping Vliegtuig
Snelle inwinning
Volledigheid
(kan niet overal bij)

(kan niet overal bij)

(goede dekking, maar te weinig meetpunten)
Veiligheid
(met parachute)
Beschikbare bestanden*
Orthophoto (GSD < 1 cm)
Pointcloud (> 1000 meetpunten per m2)
Foto realistische 3d mesh

*benodigd om een volledige RWS DTM of NLCS situatietekening te maken

Van luchtdata naar bruikbare CAD-bestanden

Voor veel infra-projecten in Nederland is het essentieel dat data wordt aangeleverd conform de RWS DTM-specificatie. Drone mapping sluit hier naadloos op aan. De ingewonnen data wordt door ons verwerkt tot nauwkeurige geografische 3D-modellen, waaruit we vervolgens CAD-lijnen en -objecten vectoriseren. Hierdoor ontstaat een compleet RWS digitaal terreinmodel, klaar voor direct gebruik in ontwerp- of engineeringssoftware.

Before
After

Uiteraard zijn wij niet vastgebeiteld aan de RWS DTM-specificatie. Onze tekeningen kunnen in allerlei standaarden (bijvoorbeeld NLCS of een eigen bibliotheek), en in 2D of 3D worden aangeleverd. Tevens kunnen wij vanuit eenzelfde meting een 3D-surface genereren, in het geval dat andere collega’s met zo’n model aan de slag willen gaan.

Naast het lijnwerk leveren wij standaard een hoge resolutie orthophoto van het werkgebied. De meeste ontwerpers in de branche zijn gewend om orthophotos vanuit PDOK te onttrekken, met een resolutie van max. 8 cm per pixel. Voor het grove werk is dat prima, maar niet voldoende voor het detailwerk. Onze orthophotos hebben een minimale resolutie van 1 cm per pixel. En het grote voordeel is dat men weet wanneer de orthophoto is ingewonnen. Dat is bij PDOK altijd maar de vraag. Met onze orthophotos zijn er daardoor weinig verassingen in het ontwerp proces.

Before
After

Veilig en conform regelgeving: Parazero SafeAir

Veiligheid stopt niet bij de meting zelf. Al onze drones zijn uitgerust met een Parazero SafeAir parachutesysteem. Dit systeem detecteert direct wanneer een drone dreigt uit te vallen en schiet binnen milliseconden een parachute uit, waardoor de drone gecontroleerd naar beneden komt. Dankzij deze technologie mogen wij volgens de geldende wet- en regelgeving vliegen boven infrastructuur – zonder concessies te doen aan veiligheid.

De nieuwe standaard in infra

Waar de drone een paar jaar geleden nog als leuk extra’tje werd gezien (om een paar luchtfoto’s te maken van een project), is het inmiddels voor veel van onze klanten de standaardaanpak geworden. Terecht, want het levert aanzienlijke winst op in tijd, veiligheid en kwaliteit.

Daarnaast heeft de drone meting als grote voordeel dat één ruwe dataset meerdere keren gebruikt kan worden. Tijdens het schetsontwerp zijn er andere zaken belangrijk dan bij het definitief ontwerp. Een schetsontwerp kan bijvoorbeeld prima worden gemaakt met de orthophoto als onderlegger, dat scheelt (CAD) werkzaamheden in het beginstadium van een project. En tijdens het definitief ontwerp zijn die CAD lijnen ineens wel van groot belang en deze halen wij dan uit onze 3D pointcloud. Maar als er verder in het proces ineens een aantal boomposities en stamdiktes nodig zijn, dan kunnen wij dat ook achteraf uit de pointcloud halen, zonder terug te hoeven naar locatie.

Ook profiteren van drone mapping op jouw project?

Wij helpen aannemers, ingenieursbureaus en overheden door heel Nederland met het efficiënt en veilig inmeten van hun infrastructuurprojecten. Benieuwd wat drone mapping voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact met ons op — we denken graag met je mee.

Bekijk al onze cases

Een verdieping in de wereld van geodata vanuit de drones