Skip links
Waarom veel organisaties overstappen op landmeetkundige gegevens vanuit drones

Ontwerpen op drone-data is de missing link

Al sinds mensenheugenis worden er bouwfouten gemaakt tijdens bouwprojecten van allerlei vormen en maten. Iedereen kent de kapitale bouwfouten van bijvoorbeeld de Noord-Zuid lijn of meer recent de IJmuider Zeesluis. Maar als wij dieper naar deze problemen kijken dan kunnen we meestal de conclusie trekken dat deze “bouwfouten” eigenlijk ontwerpfouten waren. Er was waarschijnlijk te weinig of gedateerde informatie om een gedegen ontwerp op te maken. Zulke projecten beginnen al met 3-0 achterstand.


Onze rol in het proces ligt veelal eerst aan de voorkant van een project. Soms staat er nog een maisteelt of een oud gebouw dat gesloopt moet worden. Maar er zijn nog honderden andere factoren waarmee rekening gehouden dient te worden tijdens het ontwerpproces. En op de traditionele manier was er wel wat informatie over deze factoren, maar vaak verweven in allerlei (gedateerde) informatiebronnen, waarvan de nauwkeurigheid en volledigheid vaak te wensen over laat.

De Uitdaging

Ontwerpfouten worden gemaakt omdat de onderlegger vaak onvolledig, onnauwkeurig of gedateerd is

Deze informatiebronnen zijn bijvoorbeeld satellietkaarten of Google Streetview. Of een fotoreportage van een collega. Of wat geo-informatie uit de BGT, de AHN of een situatiemeting van de opdrachtgever. De bronnen zijn soms eindeloos, maar daardoor ook een onnavolgbaar spinnenweb aan gegevens. De betere ontwerper weet hier wel chocola van te maken, maar het feit blijft dat deze bronnen onnauwkeurig, incompleet en vaak gedateerd zijn.

Om een voorbeeld te noemen: satellietkaarten zijn beperkt in te zoomen – dat weet iedereen, maar niet iedereen weet dat deze kaarten een minimale afwijking hebben van 25 cm of meer. De luchtfoto’s van de AHN zijn gelukkig een betere tool, maar deze hebben ook nog een afwijking van zo’n 10 cm.

Zelfde geldt voor de BGT. Voor de grote lijnen is dit een mooie tool, maar omdat wij vaak de BGT controleren, weten wij dat deze heel vaak afwijkt. En dat is logisch aangezien het meeste met de GPS stok is ingemeten, ook gebouwen en bomen, die normaal gesproken heel lastig zijn te meten zonder total station. En soms bestaat de kans dat de BGT niet up-to-date is.

Before
After

AHN luchtfoto 10cm vs. SkyWise orthophoto 1cm

Before
After

Daarom zijn situatiemetingen met de GPS stok een uitkomst. Daarmee leg je de huidige situatie vast, waardoor de ontwerper met de “situatie van gister” aan de slag kan. Maar veel van onze opdrachtgevers weten niet dat de GPS stok naast gebouwen en onder bomen onbetrouwbaar is. Het satellietsignaal is daar dusdanig slecht, dat de metingen een hogere afwijking krijgen. Waar normaal gesproken 3 tot 4 cm maximale afwijking goed haalbaar is met een GPS stok, kan het onder bomen zomaar oplopen tot meer dan een meter afwijking. En dat terwijl bomen en gebouwen vaak het belangrijkste onderdeel zijn van een situatiemeting.

Before
After

Uiteraard is de betere landmeter op de hoogte van dit soort valkuilen van de techniek, waardoor zij de meting met total station zouden uitvoeren. Maar dit is veel tijdrovender dan met de GPS stok, waardoor de opdrachtgever meer moet betalen en hierdoor mogelijk kiest voor die landmeter met de goedkopere offerte – niet wetende dat deze “gewoon” de GPS stok gebruikt voor zijn metingen. Een typisch geval van goedkoop is duurkoop, de ontwerper zit namelijk met de gebakken peren – zonder dat hij of zij het zelf weet.

De Oplossing

Ontwerpen op een basis die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komt

Uiteraard is het voor de hand liggend om onze dienstverlening aan te prijzen als de oplossing voor dit probleem. Maar als we puur kijken naar de drie bovengenoemde valkuilen; onvolledig, onnauwkeurig en gedateerd, en hoe wij deze voorkomen, dan denk ik dat u als lezer al redelijk overtuigd bent. Want onze metingen zijn meestal een paar dagen geleden uitgevoerd, het zijn foto-realistische 3D kloons van de gehele situatie en bevatten meer dan 1000 meetpunten per vierkante meter. Als wij deze metingen inladen in een Virtual Reality bril, dan is het bijna niet van echt te onderscheiden. En kunt u rondlopen alsof u daadwerkelijk daar bent. Zo ver gaat het.

Maar een super realistische 3D kloon van de omgeving betekent niet dat uw collega van de ontwerpafdeling 1-op-1 kan ontwerpen in deze omgeving. Dat is toekomstmuziek. Wij maken vanuit deze 3D kloons een behapbare situatietekening voor in bijvoorbeeld Autocad. In principe doen wij het landmeten op kantoor. Maar omdat onze datasets zo accuraat zijn (een euromunt op de grond zou zichtbaar zijn) kunnen wij ook mega accuraat lijnwerk aanleveren. Of bijvoorbeeld een hoogtemodel (DTM) met iedere 10 centimeter een hoogte. Voor de traditionele landmeter is dit onbegonnen werk, maar omdat wij het landmeten op de computer doen, is iedere 10 centimeter makkelijk te onttrekken uit de dataset. Met andere woorden: alle facetten van de 3D kloon worden optimaal benut. En daar plukken de ontwerpers weer de vruchten van.

Het resultaat

10x
vollediger dan traditionele methodes
1000
gem. aantal meetpunten per m2
10+
bestanden als naslagwerk

Het Resultaat

Een betrouwbaar ontwerp, welke waarschijnlijk sneller klaar is

Laten we eerlijk zijn dat ons resultaat ook heel divers kan zijn, omdat er zoveel data voorhanden is. En omdat onze tekeningen vaak veel rijker zijn, vraagt dat ook wel een bepaalde aanpassing van de ontwerpers. Van een gebouw kunnen wij namelijk moeiteloos de contouren van het dak aanleveren, maar ook de contouren op dorpelhoogte. Van bomen kunnen wij naast de – vaak geleverde – stampositie, ook een accurate kroonprojectie, stamdikte en hoogte van de boom leveren. Van bijvoorbeeld stoeptegels kunnen wij het exacte aantal en type stoeptegel aanleveren – weliswaar met behulp van de NLCS bibliotheek. En een hoogtemodel bestaat bij ons niet uit iedere 10 meter een hoogte – dat is voor ons verre van nauwkeurig.

Echter weten wij heel goed dat sommige dingen uit onze metingen totaal niet nodig zijn. Bijna niemand hoeft te weten hoeveel stoeptegels van een bepaald type er in hun werkgebied liggen. Of iedere 10 cm een hoogte, terwijl het project bijna geen verloop heeft. Maar het idee dat deze gegevens uit een meting te halen zijn, geeft onze klanten veel meer grip op bepaalde facetten van het project.

Er zijn tal van voorbeelden waarbij onze klanten specifieke gegevens uit een dataset willen weten, omdat dit een potentiële probleemoplosser zou zijn. En vaak zijn deze op geen andere manier te verkrijgen. Enkele voorbeelden: het hoogste punt van de aangelegen kerkklok, hoeveel ruimte zit er tussen de uiterste takken (!) van twee bomen, van welk materiaal is het hekwerk, zijn de airco installaties op het dak smerig, wat zijn de coördinaten van de bouwkeet, zat die scheur in de gevel er al etc. etc.

Dus naast een exactere situatiemeting voor bijvoorbeeld Autocad, die toch al ergens in het proces nodig is, leveren wij een multi-inzetbare kloon van de situatie, welke dient als meet-tool, naslagwerk, inspectie-, communicatie- en zelfs marketingtool. Dit klinkt allemaal als science-fiction, en dat is het ook wel een beetje. Wij staan dagelijks nog versteld van de rijkdom en mogelijkheden van drone data – zelfs na ruim 5 jaar.

Bekijk al onze cases

Een verdieping in de wereld van geodata vanuit de drones